Stephan
Geschreven door
Stephan

Waarschijnlijk heb je als sneakerfreak het afgelopen jaar de naam WOOVIN al eens voorbij zien komen. Wellicht heb je zelfs al een sneaker via hun 'gecopped'. Sneaker Squad werkt inmiddels ook al een aantal maanden samen met Woovin. Het werd kortom de hoogste tijd voor een interview met Tio Laurey, de oprichter en bedenker van WOOVIN!

Wij waren benieuwd naar zijn verhaal en het ontstaan van zijn sneakerplatform. Maar er is natuurlijk meer; wij vroegen hem het hemd van het lijf! Kortom het is de hoogste tijd dat we Tio beter leren kennen…

In het kort

Naam
Tio Laurey
Leeftijd
23
Beroep
Oprichter WOOVIN
Verslaafd sinds
2014
Favoriete model
Air Max 1
Aantal sneakers
+- 20 paar

Hallo Tio! Kan je jezelf eens kort voorstellen?

Hi mannen! Ik ben Tio, opgegroeid in Amsterdam. Na de middelbare school naar Groningen vertrokken, om daar Economics & Business Economics te studeren. Momenteel ben ik de laatste vakken voor deze bachelor aan het afronden en vertrek ik ieder moment terug naar Amsterdam, om daar ook het WOOVIN kantoor in Amsterdam te openen. Naast sneakers is mijn grootste passie toch wel muziek. Vooral gericht op hiphop, waarbij ik graag naar shows ga, LP’s verzamel en uiteraard ook geniet van de nieuwe platen.

Hoe en wanneer ben je besmet geraakt met het sneaker ‘virus’?

Dat is zeker van jongs af aan begonnen, altijd al groot liefhebber geweest van sneakers en ook als jochie van tien wou ik altijd nieuwe paartjes hebben. Maar vanaf me veertiende begon het verzamelen echt, waarbij ik wekelijks raffles joinde om de eerste paartjes van mijn collectie te bemachtigen. Het eerste exclusievere paar dat ik heb bemachtigd was de Yeezy 750 Grey Gum, dat paar ging toen der tijd voor 1.200-1.400 euro. Dus als jongen van veertien was dat nogal wat natuurlijk. Zodoende ook in de wereld van de resell gerold, aangezien ik wekelijks sneakers verzamelde en soms besloot de paartjes weer te verkopen om daar weer een ander mooi paar voor te bemachtigen.

Woovin team
Tio met partners Gijs van Benten (l, Community Builder) en Bram Scholten (r, CTO)

Hoe is uiteindelijk jouw idee voor Woovin ontstaan?

Ik miste het persoonlijke en community-stuk in de huidige sneakermarkt. Toen bij mij het verzamelen begon was het handelen persoonlijker en de community sterk, ik bezocht regelmatig beurzen en Facebook was een van de grotere platformen voor het kopen/verkopen van sneakers en uitwisselen van paren met andere liefhebbers. Dat community stuk is iets wat in mijn ogen met de komst van de anonieme gesloten platformen steeds minder is geworden, en wij willen dit persoonlijke community stuk weer terugbrengen voor de liefhebbers, en dat op een overzichtelijke, veilige en gangbare manier.

WOOVIN is dan ook de eerste open sneaker marktplaats met een shop-in-shop model. Waarbij je als klant bij je favoriete geverifieerde winkels, je sneakers kunt kopen en als verkoper een eigen klantenbase kunt opbouwen.

Kun je wat meer vertellen over dit unieke concept?

WOOVIN is de eerste shop-in-shop sneaker marktplaats ter wereld, waar de community centraal staat. Hier vind je een verzameling van geverifieerde sneakerwinkels, variërend van liefhebbers die sneakers in beperkte oplages verkopen tot grote sneakerwinkels. Allemaal hebben zij een eigen online winkel op het platform, waarmee zij zodoende naamsbekendheid en een klantenbase kunnen opbouwen in de sneakerwereld. Voor kopers bieden wij een breed assortiment van meer dan 50.000 sneakers van geverifieerde verkopers, tegen de scherpste prijzen. Vind je favoriete model, bekijk welke winkels de sneakers aanbieden, reken direct af op het platform, en wij regelen de rest.

Naast online, staat ook de offline community bij centraal bij WOOVIN, met de lancering van ons WOOVIN Gallery concept dat werd gelanceerd op Sneakerness Amsterdam. Met onze pop-up Gallery willen wij onze klanten persoonlijk kennis laten maken met WOOVIN en onze winkels. Dit alles gebeurt in een door WOOVIN gecreëerde community waar, waar kopers en verkopers in direct contact staan in een veilig omgeving.

Woovin gallery op sneakerness

Wat zijn jouw persoonlijke ambities met Woovin?

Het langetermijndoel is om heel de wereld kennis te laten maken met ons unieke shop-in-shop concept. Zodat we wereldwijd het handelen in sneakers zullen optimaliseren en de sneaker community versterken. Momenteel richten we ons op de BeNeLux, en dit jaar zullen we de expansie naar de rest van Europa in gang zetten.

We zijn net begonnen en hebben plannen om ons platform flink uit te breiden met unieke features, zodat we sneakerliefhebbers alles kunnen bieden wat ze nodig hebben.

Hoe zorgen jullie voor een veilig en authentiek platform?

Elke winkel die met ons samenwerkt, heeft zich onderworpen aan een verificatieproces, uitgevoerd door onze betrouwbare partner, Veriff. Dit proces zorgt ervoor dat alleen legitieme winkels deel uitmaken van ons platform.

Daarnaast gaan we verder dan alleen verificatie. Wij onderhouden persoonlijk contact met al onze partnerwinkels om ervoor te zorgen dat zij altijd voldoen aan onze guidelines. Voor elk paar sneakers dat op ons platform wordt aangeboden, vereisen wij een bevestiging van de winkel over de authenticiteit ervan. We nemen de volledige verantwoordelijkheid voor het toezicht op alle bestellingen. Wanneer een klant een bestelling plaatst, houden wij een zorgvuldig oog op het gehele orderproces. De bestelling wordt afgerond en vrijgegeven aan de winkel nadat de bestelling correct en naar behoren is afgehandeld, waardoor wij de garantie bieden dat elke klant tevreden is met een authentiek paar sneakers.

WOOVIN staat voor een veilige omgeving, waarbij wij alleen samenwerken met erkende en betrouwbare winkels en alle orders faciliteren. Met trots kunnen wij melden dat we al meer dan 10.000+ tevreden klanten hebben voorzien van exclusieve en authentieke sneakers. Bij ons staat integriteit hoog in het vaandel, en wij blijven ons inzetten om een platform te bieden waar klanten met het volste vertrouwen hun authentieke sneakers kunnen vinden en aanschaffen.

Woovin gallery op sneakerness sneaker beurs

Kan je wat leuke hoogtepunten delen over 2023?

Het grootste hoogtepunt van 2023 moet uiteraard onze officiële lancering zijn in april. Het moment dat WOOVIN, na het succesvol afronden van de 6-maanden durende early access fase, officieel werd gelanceerd. We zijn erg trots over het verloop van het eerste jaar na onze officiële lancering; de groei van het platform en het enthousiasme van alle liefhebbers uit de BeNeLux hadden we nooit zo groot kunnen wensen.

Een aantal hoogtepunten die er naast de lancering uitspringen voor ons, zijn de lancering van ons WOOVIN Gallery concept in samenwerking met Sneakerness Amsterdam en Sneakerness Rotterdam, de lancering van onze mini-docu serie met Adje over de sneakers historie gedurende 50 jaar hiphop, het succesvol afsluiten van onze pre-seed investeringsronde, onze deelname aan Dragons’ Den en de diverse samenwerkingen met sneakerplatformen zoals bijvoorbeeld Sneaker Squad.

Dit alles heeft ons gebracht tot 600 winkels, meer dan 50.000 sneakers te koop op ons platform en ruim 150.000 actieve gebruikers per maand.

Woovin op sneakerness sneaker squad

Wat is jouw visie op de toekomst van de sneaker resellmarkt?

De sneaker resellmarkt is continu in ontwikkeling. Het interessante zit hem voor ons vooral in de topmodellen die zich jaarlijks afwisselen. Dit jaar sprong de Campus 00s er op WOOVIN bovenuit, gevolgd door de Dunk die toch lang de toppositie op zijn naam heeft gehad. We merken dat de resellmarkt voornamelijk wordt gedomineerd door de general releases van merken als adidas en Nike. Vroeger was dat minder, en waren het echt de exclusievere Jordans, en toen nog Yeezy’s die de markt domineerde. Daarnaast interessant om te zien dat de UGG sinds een aantal jaar ook serieus meedoet in de resellmarkt, vooral gedurende de winter natuurlijk.

We zijn benieuwd wat het paar van 2024 zal worden en hoe lang de Campus 00s de toppositie zal aannemen. Qua toekomst verwachten we dat de huidige trend zich voort zal zetten waarbij de resellmarkt gedomineerd zal worden door de meer general releases van merken als adidas, Nike, Jordan, New Balance, afgewisseld met de exclusievere samenwerkingen. WOOVIN is er voor zowel de liefhebbers van de wat meer standaard paren, als voor de liefhebbers van de unieke samenwerkingen.

Mini docu serie met Adje woovin

Hoe ziet de toekomst van Woovin als platform eruit?

WOOVIN wilt uiteindelijk een platform worden waar sneakerliefhebbers alles vinden wat ze nodig hebben. Zo zijn er nog heel wat features die we hiervoor toe willen voegen aan het platform. Uiteindelijk is dit iets dat stap-voor-stap uitgerold zal worden. Daarnaast is een applicatie van ons platform een belangrijk doel voor ons. Naast de technische plannen hebben we ook plannen voor het verder bouwen van de community. De volgende grote stap hierin verwachten we in februari te zetten, dus dat wordt vervolgd.

Hoe ziet jouw eigen sneakercollectie eruit?

Denk dat ik rond de 20 eigen paartjes heb liggen. Een aantal nog deadstock, maar het grootste deel wel gedragen onderhand. Al ben ik wel een druktemaker als het aankomt op me favoriete paartjes aantrekken, als er een vlek op komt ben ik niet meer te houden de rest van de dag om het zo maar te zeggen. Dus dat is af en toe even stoeien met mijn Sean Wotherspoons, Travis Scott AF1 Sails en Jordan 1 Black Toes bijvoorbeeld.

20 paar is nog best bescheiden als je het mij vraagt, die collectie zal uiteraard nog even goed opgeschaald worden komende jaren. Sinds de start van WOOVIN heb ik alleen minder tijd voor het continu verzamelen van sneakers en uiteraard veel in het bedrijf geinvesteerd. Dus met de jaren zal dit aantal zo snel mogelijk over de 100 heen getild moeten worden.

Woovin gallery op sneakerness sneaker squad

Is er een sneaker waarbij je mooie of bijzondere herinneringen hebt?

Goeie vraag, ik denk dat ik dan toch wel voor de sneaker ga waar het verzamelen is begonnen. De Yeezy 750 Grey Gum, waarbij ik alle mogelijke online en in-store raffles joinde, want ik moest en zal het paartje bemachtigen. Sinds ik toen aan het langste eind trok heb ik het niet meer losgelaten eigelijk en stond ik wekelijks bij verschillende stores door heel NL om mijn favoriete paartjes te bemachtigen.

Hebben jullie nog een leuke scoop?

Momenteel een unieke scoop announcen vinden we lastig, omdat we het graag bekend maken als het ook echt live gaat. Maar er komen heel wat dingen aan komende maanden, van nieuwe samenwerkingen, nieuwe features, en unieke content. Dus hier houden we jullie graag van op de hoogte!

Interview Tio Laurey van Woovin door sneaker squad